Tekenen en schilderen doe ik al mijn hele leven.
De schilder-genen heb ik geërfd van mijn ouders: mijn moeder tekent en schildert, mijn vader tekende de ontwerpen voor meubels en beeldhouwde deze.
Ik heb van verschillende leraren les gehad, waaronder als laatste Poen de Wijs.
Ik ben gespecialiseerd in portret-tekenen en -schilderen; daarnaast schilder ik graag stillevens en dieren. Ik ben vooral gek op het schilderen van stoffen.
Poen de Wijs:
“Ik was jarenlang Meg’s teken- en schilderleraar, van mij leerde zij het vak.
Mijn motto is al vele jaren: “Een goede tekenleraar gumt zichzelf uit” en dit is een mooi voorbeeld.
Meg den Hartog schildert in de oude laag-over-laag techniek, een onderschildering waarover meerdere halftransparante en transparante lagen worden aangebracht. Maar de traditionele olieverf is vervangen door acrylverf. Ze weet daarmee een wereld tevoorschijn te toveren die helder en transparant is, met diepte, met licht en met gevoel voor detail.
Haar stillevens sluiten aan bij het stillevenschilderen uit voorbije tijden, maar zijn toch verrassend eigentijds.
In haar portretten komt de kwaliteit van haar schilderen overtuigend naar voren: perfect geschilderd, een eigen visie en een persoonlijke stijl.
Vanaf het begin wist ik dat Meg talent had, maar een talent als dit had ik nooit verwacht.
Wat ben ik blij dat ik mezelf heb uitgegumd!”
I am drawing and painting all my life. I inherited the “painting-genes” of my parents: my mother draws and paints and my father drew the designs for furniture and carved them.
I had several teachers, the last one was Poen de Wijs.
I am specialized in painting and drawing portraits; next to that I like to paint still lifes and animals. I love to paint fabric.
Poen de Wijs:
“I was Meg’s teacher for years – from me she learned the craft.
My motto is for many many years: “a good teacher erases himself”, and this is a perfect example.
Meg paints in the old layer over layer technique, an underpainting over which several half-transparent and transparent layers are added. But the traditional oil-paint is replaced by acrylics. She knows how to magic a world that is clear and transparent, with depth, light and a good sense of detail.
Her still lifes connect to the paintings of still lifes of the old ages, but are surprisingly contemporary.
In her portraits the quality of her painting is convincing: perfectly painted, an own vision and a personal style.
From the beginning I knew that Meg was talented, but this kind of talent I never expected.
I am so happy that I erased myself!”
BewarenBewaren